Aktualizovali jsme stránku s legislativou podle novely Školského zákona.
U jednotlivých ustanovení právních norem najdete případný komentář nebo odkazy k dalším informacím.
Největší pozornost je školská radě věnována v části Ředitel školy a školského zařízení a školská rada v § 167 a § 168 ŠkolZ.
(1) Při základních, středních a vyšších odborných školách se zřizuje školská rada. Školská rada je orgán školy umožňující zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům a studentům, pedagogickým pracovníkům školy, zřizovateli a dalším osobám podílet se na správě školy. Pokud je součástí právnické osoby více těchto škol, je možné zřídit jedinou školskou radu.
Školská rada je ze zákona povinnou institucí pro všechny školy od základního po střední stupeň vzdělávání. Zákon se v této věci nevztahuje na mateřské školy (není příliš jasné proč) ani vysoké školy (ty pak mají svou samosprávu formou akademického senátu).
§ 167 (2) Školskou radu zřizuje zřizovatel, který zároveň stanoví počet jejích členů a vydá její volební řád.
Třetinu členů školské rady jmenuje zřizovatel, třetinu volí žákovsší voliči a třetinu volí pedagogičtí pracovníci dané školy.
Zákonní zástupci nezletilých žáků mají společně 1 hlas za každého žáka.
Členem školské rady nemůže být ředitel školy. Ve školách, které nejsou zřízeny státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí a nejsou zřízeny v právní formě školské právnické osoby, plní úkoly zřizovatele podle věty první a druhé ředitel školy.
V Encyklopedii ŠR věnujeme zvlášní, rozsáhlá hesla volebnímu řádu a volebnímu právu. Stanovení počtu členů zřizovatelem je krok, který předznamenává příležitosti i možné problémy práce ŠR (více viz Doporučení).
Povinnost zřizovatele jmenovat členy ŠR a také možnost je odvolat je uvedena i v § 129 Působnost zřizovatele školské právnické osoby e) jmenuje a odvolává třetinu školské rady, pokud se školská rada zřizuje.
§ 167 (3) Týž člen školské rady nemůže být současně jmenován zřizovatelem, zvolen žákovskými voliči nebo zvolen pedagogickými pracovníky školy.
Pedagogický pracovník školy nemůže být zvolen za člena školské rady této školy žákovskými voliči ani jmenován zřizovatelem nebo ředitelem školy.
§ 167 (4) Ředitel školy zajistí v souladu s volebním řádem řádné uskutečnění voleb do školské rady.
Zřizovatel může prostřednictvím volebního řádu pomoci tomu, aby volby proběhly s co možná největší pozorností ze strany voličů, aby probíhaly transparentně a demokraticky. Není nikde dále specifikován způsob, jak mají volby probíhat, nicméně pestrost rozmanitých voleb do zastupitelských funkcí (obecní zastupitelstvo, dolní i horní komora parlamentu, funkce prezidenta) v ČR mu nabízí širokou inspiraci.
Ředitelé mohu jmenovat Volební komisi nebo jiný orgán, na který tuto odpovědnost mohou delegovat.
S ohledem na poslání a smysl institutu školské rady je žádoucí, aby volby probíhaly za jeho podpory, zároveň by však do nich neměl zasahovat způsobem, který zvýhodňuje některé kandidáty nebo zájmové skupiny.
Způsob průběhu voleb má vliv i na vztah ŠR a ředitele, nastavuje se zde míra důvěry a spolupráce. Tématu se proto důkladně věnujeme v heslech Volby do ŠR a Volební řád.
§ 167 (5) Nezvolí-li žákovští voliči stanovený počet členů školské rady ani na základě opakované výzvy, jmenuje zbývající členy školské rady ředitel školy.
§ 167 (6)
Funkční období členů školské rady je tři roky.
Ředitel školy zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup volební řád školské rady, složení školské rady a způsob podávání podnětů, oznámení a stížností školské radě.
Školská rada jako celek nemá funkční období. Je ustanovena od svého historicky prvního zasedání. Naproti tomu je časově omezený mandát konkrétních členů. Více pod hesle Funkční období.
Informace o složení ŠR má být zveřejněna formou dálkového přístupu - tento právně nejednoznačný termín se obvykle vykládá tak, že informace je vystavena na webu školy.
Problematice podávání podnětů, oznámení a stížností se podrobně věnujeme pod heslem Stížnost.
§ 167 (7) Školská rada zasedá nejméně dvakrát ročně; zasedání školské rady svolává její předseda, první zasedání školské rady svolává ředitel školy. Ředitel školy nebo jím pověřený zástupce je povinen zúčastnit se zasedání školské rady na vyzvání jejího předsedy. Školská rada na svém prvním zasedání stanoví svůj jednací řád a zvolí svého předsedu. K přijetí jednacího řádu se vyžaduje schválení nadpoloviční většinou všech členů školské rady.
S ohledem na rozsah agendy ŠR je zasedání 2x ročně skutečně minimální počet. Více pod hesly Roční a víceletý plán ŠR a Jednání ŠR..
Jednací řád (viz samostatné heslo) je klíčový dokument, který může zvýšit efektivitu jednání ŠR.
Předseda ŠR je jediná zákonem pojmenovaná role, školská rada si může pro vyšší efektivitu zvolit i další (místopředseda, koordinátor apod.).
Často se uplatňuje názor, že se předseda musí volit po každých volbách do ŠR. Není to tak, zákon hovoří o historicky prvním zasedání (viz heslo První zasedání). Pro nově zvolené členy ŠR platí (dokud jej sami nezmění) jednací řád z minula, stejně tak zůstává předsedovi jeho role (pokud je nadále členem ŠR).
§ 167 (8) Předčasné volby do funkce voleného člena školské rady lze konat, požádá-li o to ředitele školy alespoň většina voličů oprávněných podle odstavce 2 volit tohoto člena školské rady, která je podle volebního řádu nezbytná ke zvolení člena školské rady.
Doplňovací volby do školské rady se v souladu s volebním řádem konají, přestane-li být volený člen školské rady jejím členem před skončením funkčního období z důvodů stanovených v odstavci 9 písm. a) až d) a f).
Funkční období člena školské rady zvoleného v předčasných nebo doplňovacích volbách končí shodně s funkčním obdobím členů školské rady zvolených v řádných volbách.
Podrobnosti najedte v hesle Předčasné skončení funkčního období.
§ 167 (9) Funkce člena školské rady skončí před uplynutím funkčního období
a) vzdáním se funkce písemným prohlášením do rukou předsedy školské rady,
b) dnem doručení písemného odvolání jmenovaného člena školské rady zřizovatelem do rukou předsedy školské rady,
c) vznikem neslučitelnosti podle odstavce 2 věty třetí,
d) v případě opakované neomluvené neúčasti na zasedání školské rady, pokud tak stanoví volební řád, nebo
e) dnem, kdy byl do funkce člena školské rady zvolen nový člen v předčasných volbách podle odstavce 8 věty první, nebo
f)
u zástupce pedagogických pracovníků dnem, kdy přestane být v základním pracovněprávním vztahu ke škole, a
u zástupce žákovských voličů dnem, kdy se stane pedagogickým pracovníkem školy,
nebo je-li jím žák nebo student školy dnem, kdy přestane být žákem školy.
Problematice se věnujeme v samostatném heslu Předčasné skončení funkčního období.
§ 168 (1) Školská rada a) vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému uskutečňování
Školní vzdělávací program (ŠVP) je klíčový, evidentně nejdůležitější interní dokument školy.
Toto ustanovení zákona zakládá ŠR širokou kompetenci nahlížet do vnitřního dění školy - protože se řídí především ŠVP (případně školním řádem).
Více v samostatném hesle Školní vzdělávací program.
§ 168 (1) Školská rada b) schvaluje výroční zprávu o činnosti školy
Z výroční zprávy mohou všichni zájemci o školu a její správu vyčíst mnoho podstatného. Více v samostatném hesle.
§ 168 (1) Školská rada c) schvaluje školní řád, ve středních a vyšších odborných školách stipendijní řád, a navrhuje jejich změny
Více v samostatných heslech Školní řád a Stipendijní řád.
§ 168 (1) Školská rada d) schvaluje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků v základních a středních školách
V hodnocení žáků mají školy v ČR poměrně velkou svobodu. Je důležité, aby odpovídalo cílům vzdělávání a činnostem a zkušenostem, kterými žáci ve škole procházejí. Více pod heslem Hodnocení žáků.
S tímto ustanovením koresponduje i § 51 - Hodnocení výsledků vzdělávání žáků: (2) Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm (dále jen "klasifikace"), slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady.
§ 168 (1) Školská rada e) podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy
Jde o velmi často přehlížené ustanovení. Pobízí školskou radu ke spolupráci s vedením školy, vlastně jí ukládá, aby se věnovala jejímu strategickému rozvoji. Více v samostatném hesle.
§ 168 (1) Školská rada f) projednává návrh rozpočtu právnické osoby na další rok, a navrhuje opatření ke zlepšení hospodaření
Rozpočtování ve škole je dost komplexní disciplína, více naleznete v samostatném hesle.
Hospodaření je širší pojem, proto má také své samostatné heslo.
§ 168 (1) Školská rada g) projednává inspekční zprávy, protokoly o kontrole a výsledky šetření České školní inspekce
Co je Česká školní inspekce, jaké má vůči škole pravomoci a jaké jsou naopak její možnosti, se dozvíte v samostatném hesle,
Samostatné heslo má i inspekční zpráva a Výsledky šetření ČŠI.
§ 168 (1) Školská rada h)
projednává podněty, oznámení a stížnosti týkající se zejména vzdělávání a poskytování školských služeb
a podává podněty a oznámení řediteli školy, zřizovateli, orgánům vykonávajícím státní správu ve školství a dalším orgánům státní správy
O kterých orgánech je řeč se dozvíte v samostatném hesle Orgány státní správy, případně Stížnost, kde se věnujeme i oblasti podnětů, oznámení a stížností.
§ 168 (1) Školská rada i) podává návrh na vyhlášení konkursu na ředitele školy.
O odpovědnosti a pravomocích ředitele se dozvíte v samostatném hesle.
Samostatným heslem je i vlastní konkurz na ředitele.
§ 168 (1) Školská rada j) uděluje předchozí souhlas se jmenováním ředitele školy podle § 166 odst. 10 písm. b),
Ustanovené souvisí s nově zavedenou možností pro zřizovatele, který je ve stavu ředitelské nouze. Platí pro zřizovatele, který zřizuje více škol. Pokud jedna z nich přijde o ředitele, zřizovatel může povolat ředitele jiné své školy.
§ 168 (1) Školská rada
k) uděluje předchozí souhlas s kombinovanou výukou podle § 25a ve škole a
l) odvolává souhlas s kombinovanou výukou podle § 25a ve škole; kombinovaná výuka končí ke dni určenému školskou radou.
Tyto kompetence se týkají SŠ, konzervatoří a VOŠ. Podle novely ŠkolZ z roku 2025 má ředitel možnost vyhlásit, že část výuky je možné realizovat kombinovanou formou. Z pohledu ŠR jde vlastně o obdobu její kompetence projednávat změny školního vzdělávacího programu.
U kombinované výuky má ale pravomoc vyšší – může ji schválit (tedy i neschválit) a také ukončit.
§ 168 (2) Ředitel školy je povinen umožnit školské radě přístup k informacím o škole, zejména
k dokumentaci školy a
k informacím o rozpočtu a hospodaření právnické osoby.
Informace chráněné podle zvláštních právních předpisů17) poskytne ředitel školy školské radě pouze za podmínek stanovených těmito zvláštními právními předpisy. Poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím tím není dotčeno.
Hospodaření školy kontroluje hned několik organizací (zřizovatel, finanční úřad, ČŠI). Školská rada by měla ekonomiku školy sledovat zejména v souvislosti s jejím strategickým rozvojem – zda má dostatek prostředků pro plnění svého poslání a záměrů (rozpočet) a zda je skutečně využívá (výsledek hospodaření).
§ 168 (3) O schválení dokumentů uvedených v odstavci 1 písm. b) až d) rozhodne školská rada do 1 měsíce od jejich předložení ředitelem školy. Pokud školská rada tento dokument neschválí, ředitel školy předloží dokument k novému projednání do 1 měsíce. Opakovaného projednání se účastní zřizovatel. Není-li dokument schválen ani při opakovaném projednání nebo pokud školská rada neprojedná dokumenty uvedené v odstavci 1 písm. b) až d) do 1 měsíce od jejich předložení ředitelem školy, rozhodne o dalším postupu bez zbytečného odkladu zřizovatel.
Dokumenty se týkají bodů uvedených výše, konkrétně
(1) Školská rada
b) schvaluje výroční zprávu o činnosti školy,
c) schvaluje školní řád, ve středních a vyšších odborných školách stipendijní řád, a navrhuje jejich změny,
d) schvaluje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků v základních a středních školách.
§ 168 (4) Ve školách, které nejsou zřízeny státem, krajem, obcí, nebo svazkem obcí, plní úkoly zřizovatele podle odstavce 3 ten, kdo ustanovil ředitele školy do funkce.
Specifikům takových škol se věnuje heslo Soukromé školy. Každopádně jde jen o školy zapsané v rejstříku MŠMT, protože jen na ty se Školský zákon vztahuje.
Další části školského zákona, které jsou vůči činnosti ŠR podstatné.
§ 21 (1) Žáci a studenti mají právo d) zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků a studentů, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy nebo školskou radu s tím, že ředitel školy nebo školská rada jsou povinni se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat a své stanovisko k nim odůvodnit
Nejčastější formou žákovské samosprávy je Žákovský parlament, není však formou výhradní. Pokud jsou aktivní samotné třídy (např. tím, že si volí svého předsedu) nebo existují jiná samosprávná žákovská uskupení, ŠR by s nimi měla být v kontaktu.
§ 21 Práva žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků
(1) Žáci a studenti mají právo c) volit a být voleni do školské rady, jsou-li zletilí,
Podle NOZ je člověk zletilým od 18 let (§ 30 Zletilost (1) Plně svéprávným se člověk stává zletilostí. Zletilosti se nabývá dovršením osmnáctého roku věku.)
§ 2 Zásady a cíle vzdělávání (1) Vzdělávání je založeno na zásadách g) hodnocení výsledků vzdělávání vzhledem k dosahování cílů vzdělávání stanovených tímto zákonem a vzdělávacími programy,
Toto ustanovení upozorňuje na to, že hodnocení musí ve svém postupu, obsahu a formách vycházet z principů jmenovaných v dalších Zásadách a cílech jmenovaných v tomto paragrafu šk. zákona a dále z cílů pojmenovaných ve školním vzdělávacím programu.
§ 51 - Hodnocení výsledků vzdělávání žáků šk. zákona hovoří o možnostech školy (a podmínkách) vyjádřit hodnocení klasifikačním stupněm, slovně nebo kombinací obou způsobů.
§ 69 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků (2) Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikací nebo slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady.
Ředitel školy a školského zařízení § 164 e) vytváří podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a pro práci školské rady, pokud se podle tohoto zákona zřizuje,
Této problematice se věnuje heslo Podmínky pro práci ŠR.
Povinnostem ředitele se věnuje Ředitel školy a školského zařízení § 164, § 165 a § 166. Jedná se o obsáhlý katalog povinností a odpovědností, který plyne ze skutečnosti, že ředitel je statutární osobou školy a také správním orgánem.
Práci ředitele se věnuje obsáhlá literatura oboru Školský management, vybrané informace naleznete pod heslem Ředitel školy.
Inspekci se věnuje § 174 škol. zákona, informace ve vztahu k ŠR jsou uvedeny pod hesly Česká školní inspekce a Inspekční zpráva.
Vstupní školení pro členy školské rady, zřizovatele i ředitele, které pomůže sjednotit výklad zákona pro její fungování, Vám můžete zajistit v rámci našich podpůrných služeb.