Hlasování školské rady má být vždy dobře popsáno v Jednacím řádu ŠR.
Mělo by být upřesněno pro 2 odlišné typy hlasování. V některých aspektech se tato hlasování od sebe významně liší, řadu postupů mají společných.
V oblasti školských rad probíhá dvoje zcela odlišné hlasování.
Hlasování při volbách - z řady kandidátů může být zvolen jeden nebo více
představitelů školské rady podle zákona (předseda, zástupce v konkurzní komisi) nebo podle potřeb ŠR (tajemník - koordinátor ŠR , garant oblasti apod.)
dodáváme pro úplnost: členů školských rad (to probíhá podle (podle ale probíhá podle Volebního řádu, není věcí hlasování samotné školské rady)
Hlasování při jednání o výstupech školské rady - výstupem musí být volba jediné možnosti, protože ŠR je kolegiální orgán a navenek vystupuje jednotně.
V těchto případech ŠR schvaluje předložené návrhy. I zde může mít hlasování řadu podob (hlasování více hlasy pro více návrhů apod.).
ŠR by si měla explicitně upravit situaci pro chvíli, kdy dojde k rovnosti hlasů při jednom hlasování (např. 3 pro a 3 proti).
Pokud se jedná o hlasování o školním řádu / hodnocení výsledků vzdělávání nebo schválení výroční zprávy školy, ŠR nemusí dojít ke rozhodnutí. Do hry vstoupí zřizovatel, který rozhodne o postupu (= výsledku).
ŠR hlasuje o návrzích usnesení. Jednací řád by měl dobře definovat podmínky, za jakých je usnesení přijato. Pokud při hlasování nejsou podmínky splněny, usnesení přijato není a otevírá se možnost pro další dialog.
Většinové hlasování: je vhodné oddělit způsob hlasování podle projednávané věci.
ŠR si může stanovit, že závažná rozhodnutí (např. podnět pro vyhlášení konkurzu na ředitele) musí být schválen většinou všech členů ŠR (tedy těch s platným mandátem),
zatímco některá méně fatální témata (např. schválení výroční zprávy školy) může být schváleno většinou členů aktuálně přítomných na jednání.
Tajné hlasování patří rovněž mezi demokratické postupy. Není vždy nutné, ale např. při volbě předsedy ŠR může být prospěšné (aby nebyly narušeny osobní vazby).
Každopádně se dále vyjadřujeme k hlasování výhradně jako demokratickému hlasování, které má některé nepodkročitelné a některé doporučené parametry. S tím souvisí např. téma (z našeho pohledu nelegitimního) "rozhodujícího hlasu předsedy", který narušuje výsledky zastupitelských voleb do ŠR (více viz heslo Předseda ŠR).
Forma hlasování: Zákon nestanoví, zda jakou formu má mít hlasování při volbách do ŠR a/nebo jednáních ŠR. Může být prováděno digitálně, fyzickými lístky nebo zvedáním rukou. Hlasování ŠR může probíhat i tzv. per rollam - mimo čas zasedání (např. pomocí online formuláře).
Vícečetné nebo Kumulativní hlasování: Zákonem není ani omezený počet hlasů při vícero návrzích (například lze mít 5 kandidátů na 3 mandáty, každý z voličů může rozdělit tři hlasy).
Rozhodování prostou většinou nebo kvalifikovanou většinou
Uvedené dvě varianty situací týkajících se hlasování je vhodné v jednacím řádu oddělit.
Ta první skupina totiž může brzdit chod školy a proto zákon dává ŠR lhůty a následně pravomoc rozhodovat zřizovateli.
V ostatních případech jde o projev pro-aktivity ŠR a tak si může ona sama určit, jak rychle chce dojít k výsledku jednání = nakolik konsenzuální má její rozhodování být.