Školská rada
Jde o samosprávný orgán, který musí mít podle školského zákona každá základní a střední škola zapsaná v rejstříku MŠMT.
Jde o kolegiální orgán, tedy jeho závěry platí poté, co jsou schváleny mechanismem popsaným v jednacím řádu ŠR.
Zákon nařizuje, aby měla ŠR svého předsedu, praxe napovídá, že je dobré práci v ŠR rozkládat i na další role (garant oblasti, facilitátor apod.).
Základní úkoly školské rady
Školská rada
a) schvaluje
b) projednává
návrh rozpočtu právnické osoby na další rok (a navrhuje opatření ke zlepšení hospodaření, viz níže)
inspekční zprávy České školní inspekce
ŠVP (Vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému uskutečňování)
c) navrhuje:
podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy
navrhuje opatření ke zlepšení hospodaření
d) řídí svou činnost:
volí předsedu a stanovuje pravidla svého jednání
komunikuje s ředitelem a školními aktéry
schází se
dokumentuje svá rozhodnutí a zveřejňuje je
Typologie školských rad
Jistě se dá hovořit o formující se, začínající, efektivní, ukončující-svou činnost ŠR podle jejího životního cyklu.
Z hlediska jejího fungování vůči smyslu ŠR nabízíme jinou škálu, a to
Nefunkční ŠR
ŠR neplní své základní povinnosti. Nesejde se ani dvakrát za rok, nevydá řádně a v termínu stanovisko ke školním dokumentům apod.
Cestou z tohoto neutěšeného stavu je
povzbuzení k činnosti jejím oslovením a když ani to nepomůže, pak
angažování voličů, aby iniciovali Předčasné volby.
Fasádní ŠR
ŠR formálně plní své zákonné povinnosti, ale neplní smysl své existence - nepodílí se na rozvoji školy, naopak může pomáhat školu konzervovat. Mezi typické znaky patří např.
Dokumenty, které schvaluje, nejsou předmětem bedlivého studia a oponentury.
Vedení věcné a hluboké diskuse je vzácností.
ŠR je spíše uzavřená skupina, nevyužívá ani služeb externích odborníků.
Pokud je takový stav vyhovující všem školním aktérům, pak platí "jaké si to uděláš, takové to máš".
Změna může nastat například
při nových volbách po ukončení mandátu členů,
vnějším tlakem, kdy některý ze školních aktérů naléhá na to, aby se uskutečnily (alespoň podle něj) potřebné změny,
vnitřní pobídkou, kdy některý z členů ŠR usoudí, že je čas dát činnosti ve školní radě smysl podle zákona, jeho zájmů nebo svědomí.
Reaktivní ŠR
ŠR je aktivní, plně funkční a soustředí se především na plnění svých povinností a vypořádávání podnětů, které přicházejí zvenčí.
Všichni školní aktéři vědí, jakým způsobem a v jakých věcech se na ŠR mohou obracet.
Dokumenty, kterými je ŠR povinna se zabývat, členové opravdu studují a probíhá nad nimi diskuse.
Členové ŠR se však necítí dostatečně kompetentní pro to, aby iniciovali posun školy v jejích rozmanitých cílech.
Pocit nekompetence k výkonu může vyplývat z deficitu z některých částí Výkonového trojúhelníku
Umíme - ovládáme zákoutí školské legislativy i problematiky vzdělávání obecně
Chceme - cítíme touhu věci posouvat dále
Můžeme - jsme si vědomi svých pravomocí a nic nám nebrání je uplatňovat.
Na každý deficit existuje samostatný postup, avšak vždy to vyžaduje práci celého uskupení školské rady a spolupráci s vedením školy.
Proaktivní ŠR
ŠR zodpovědně plní všechny úkoly, které jí zákon stanoví a je součástí strategické aliance školy. Věnuje se koncepci rozvoje školy, sleduje provázanost deklarací v její vizi se Školním vzdělávacím programem, pravidly a kulturou chování všech aktérů školy vůči sobě i navzájem, dává konstruktivní podněty k rozpočtové strategii apod.
Protože škola je prostředím neomezených potřeb ale omezených zdrojů, i Proaktivní ŠR se vždy může dále posilovat v jednotlivých částech Výkonového trojúhelníku.
Jednotlivým aspektům činnosti školských rad je věnována Encyklopedie ŠR na tomto webu.
Pokud máte pocit, že byste rádi posunuli svou ŠR v atributech Umíme - Chceme - Můžeme,
jsme připraveni Vám pomoci prostřednictvím nabídky naší podpory.