KONCEPCE ROZVOJE ŠKOLY
Základní informace poskytne heslo Roční a víceletý plán školy.
Koncepce rozvoje škol nemá zákonem danou formu, dokonce ani definici. Obvykle se tak označuje střednědobá strategie rozvoje školy (tedy komplexní plán na dobu následujících 3-6 let (mandát ředitele školy), který obsahuje cíle v oblastech managementu školy a výuky žáků, jejich zdůvodnění, výčet aktivit, které k cílům vedou a pojmenování potřebných zdrojů.
Koncepci rozvoje školy formulují kandidáti na pozici ředitele při konkurzním řízení. Není však zákonem nijak stanoveno, že by ji měl povinnosti ji realizovat. Může ji zohledňovat zřizovatel v rámci procesu hodnocení ředitele (probíhá nejméně jednou za rok), ale nemusí. Navíc jde o návrh, na jehož tvorbě se nemohli podílet ti, kterých se koncepce týká (ředitel totiž musí prohlásit, že koncepci zpracovával sám).
Protože ale zákon ukládá školské radě, že se má podílet na koncepčních záměrech školy, koncepční záměry škola, resp. ředitel, vytvářet musí. ŠR se má účastnit tvorby této koncepce, pokud je již zpracovaná, měla by se podílet na její aktualizaci. To je možné jen pokud ji zná, rozumí jí a sleduje její naplňování.
Vedle ŠR na škole funguje Pedagogická rada, se kterou je ředitel povinen konzultovat "všechny zásadní pedagogické dokumenty a opatření týkající se vzdělávací činnosti školy". Koncepce rozvoje školy by se jistě měla věnovat i těmto otázkám. Na koncepci rozvoje školy tak ŠR nespolupracuje pouze s ředitelem, ale také všemi pedagogickými pracovníky.
Díky tomuto uspořádání je zajištěno, že všichni významní školní aktéři mohou tvarovat budoucnost "jejich" školy.
Jde o dokument, který by měl být dostupný veřejnosti (podle zákona č. 106/1999 Sb.), není ale povinné, aby byl na tzv. veřejně přístupném místě. V úředních hodinách však ředitel koncepci musí zájemci zpřístupnit a umožnit mu počídit si poznámky, opis nebo kopii.
Ještě na tom chceme popracovat
co obvykle koncepce školy obsahuje, čemu se věnuje
jaká jsou metodická doporučení ze strany MŠMT, NPI apod.
vztah ke koncepci, kterou předkládat ředitel při konkurzu nebo inspekci
uspořádání pojmů (je např. školní vzdělávací program koncepční dokument?)
vztah k rozpočtu školy - koncepce má být realizovatelná, změny vyžadují investice, to má být propsáno v rozpočtu.