Demokratická kultura školy
Škola má vůči demokracii zvláštní postavení - má sama být demokratickou, má demokracii podporovat a má demokracii i "učit".
Jde o vícero stěn jedné budovy. Kdyby jedna z nich chyběla, tak bude dovnitř foukat a další zdi stejně pocit tepla a bezpečí nezajistí.
Škola
učí O demokracii - poskytuje informace o vztazích, postupech, rolích, institucích ... které demokracii vytvářejí
připravuje Pro demokracii - rozvíjí Klíčové kompetence, mezi kterými jsou i Kompetence občanské a související !ke spolupráci, k řešení problémů apod.)
žije V demokracii - sama je složitou organizací, ve které mají odlišné role, ale rovná práva - pravidla platná pro všechny.
Školské rady pomáhají společně např. se žákovskou samosprávou stavět pojetí V demokracii.
Reprezentují mimo jiné prvek
subsidiarity - tedy že problémy se mají řešit nejlépe tam, kde vznikají (smysl samosprávy)
participace - všichni školní aktéři mají platformu, na které se mohou svobodně vyjadřovat ke společným tématům
vyvažování moci a odpovědnosti - zásadní rozhodování podléhá posouzení zástupců školních aktérů
Demokracie je ideál, v realitu ji proměňuje způsob jednání a forma vztahů mezi lidmi ve škole - její kultura.
V oblasti školských rad se demokratické kultura projevuje např.
kvalitou voleb (prostor pro prezentaci kandidátů a jejich myšlenek před volbami, uživatelský komfort pro voliče apod.)
transparentností výstupů a komunikace školské rady (nastavené informační kanály na další školní aktéry apod.)
kultivovaností a seriózností práce školské rady (rozdělení a držení rolí, kvalita sestavení agendy a návrhů, diskuse před hlasováním, formulace stanovisek pro veřejnost apod.)