Jednací řád
Jedná se o nejdůležitější dokument školské rady.
Je to jakási její malá ústava, žádný další dokument, který ŠR vypracuje, nesmí být v rozporu s jednacím řádem. Jednací řád vedle toho nesmí být v rozporu s normou vyšší právní moci, např. školským zákonem apod.
Podobně jako ústava
platí od svého vzniku a to i v případě, že se školská rada vyprázdní - skončí mandát předsedovi nebo dokonce všem členům ŠR,
zavazuje členy ŠR, aby se jím řídili, i kdyby s jeho obsahem nesouhlasili (mají však možnost iniciovat jeho úpravu),
informuje všechny ostatní aktéry, jakými pravidly se ŠR řídí, aby s tím mohli sami počítat.
Proto je důležité, aby šlo o dokument, který je na tzv. přístupném místě, i když to zákon přímo neukládá.
ŠR by měla usilovat o to, aby byl její jednací řád v souladu se školním řádem (případně aby na ni odkazoval) a komunikační postupkou školy.
Jeho kvalita, srozumitelnost a dostupnost jsou součástí prezentace ŠR navenek a ovlivňují i rozhodování lidí, kteří zvažují svou kandidaturu do voleb.
Mýtus o jednacím řádu a o prvním jednání ŠR
Dokument, kterým popisuje způsob a postup svého jednání, musí ŠR dle zákona schválit na svém prvním zasedání.
Protože jde o důležitý a (většinou) poměrně rozsáhlý dokument, měl by být připravený předtím, než první zasedání proběhne.
Vedle toho je třeba zmínit, že první zasedání ŠR pravděpodobně na škole již v minulosti proběhlo a tedy by měl být k dispozici jednací řád, který je platný i pro členy, kteří se na něm nepodíleli. Mají ale samozřejmě možnost si jej upravit nebo vytvořit nový.
Zasedání není totéž co schůzka, ŠR má možnost se potkat na přípravném jednání, připravit návrh jednacího řádu a na další schůzce, kterou označí za zasedání, dokument schválí.
Odlehčený a podrobný jednací řád
Jednací řád je možné pojmout "lehkou rukou" - dokument jen obecně pojmenuje základní principy a členové ŠR očekávají, že
se budou chovat podle dobrých mravů a
mají sdílenou představu o tom, co to dobré mravy jsou.
Na druhém pólu je dokument zpracovaný "těžší rukou", který podrobně popisuje postup jednání ŠR. To zakládá předvídatelnost jednání a pokud jsou postupy rozumné, takový řád předejde náročným formálním debatám ve chvíli, kdy je třeba věcně jednat.
Oba přístupy mají své výhody i úskalí. ŠR může začít odlehčeným JŘ a evolučně jej doplňovat o pravidla, která ŠR připadají důležitá. V jistou chvíli ale takový dokument tvořený salámovou metodou nebude uživatelsky přívětivý a JŘ projde větší redakcí. Jiná vývojová cesta může nastat v případě, že je tým ŠR konsolidovaný, členové k sobě mají důvěru a mají sdílené hodnoty a pravidla chování - tehdy mohou JŘ převést do několika orientačních bodů.
Obsah jednacího řádu
Jednací řád by měl mimo jiné obsahovat vymezení týkající se bodů
identifikace orgánu (ŠR zřízená při škole XY)
role (předseda, místopředseda, koordinátor, garant, facilitátor, externí konzultant apod.)
organizační struktura zohledňující Počet členů ŠR
podmínky spolupráce s dalšími subjekty (ředitel, žákovský parlament, petice, podněty apod.) - pro/re-aktivní komunikace s nimi; podmínky pro účast na jednání
jednání vs. zasedání, forma (prezenční, online či telekonference, kombinace; minimální počet členů pro zasedání), ne/veřejnost jednání
četnost setkání, mechanismus svolávání schůzky, významné termíny a mezníky pro práci ŠR, zejm. při schvalování dle šk. zákona (odkaz na kalendář ŠR)
sestavení programu jednání (jakým způsobem se dávají podněty, jak se rozhoduje o jejich přijetí apod.)
vymezení usnášeníschopnosti (např. nadpoloviční většina všech členů pro nejvýznamnější výstupy (zejm. jednací řád), většina všech přítomných členů pro jiný typ výstupů) a podmínky pro svolání náhradního jednání (zrychlený termín, nižší počet členů - např. min. 1 za každou kurii)
pravidla pro jednání o návrzích, předkládání návrhů & diskuse
procedura a způsoby hlasování a definice poměru členů pro usnášení (+ specifikace konkrétních bodů, např. volba předsedy, úprava jednacího řádu, schvalování dle šk. zákona; otázka "rozhodujícího hlasu předsedy")
vedení vlastní dokumentace (zápis z jednání vs. usnesení (to ideálně ihned podepsat) vs. komuniké apod.) + kdo co podepisuje; v jakých termínech a jak je možné uplatnit námitku
ujasnění mechanismů nestanovených zákonem, zejm.
nová volba předsedy po doplnění většího počtu nových radních
mechanismus, jakým se svolává ŠR v případě, že nemá předsedu a/nebo žádného člena s platným mandátem
učinnost JŘ (odkdy začíná platit; není vhodné stanovovat termíny pro konec účinnosti, aby nebyla narušena kontinuita práce ŠR)
Další dokumenty
Je vhodné vyjmenovat další dokumenty, které pomáhají organizovat jednání ŠR, ale nejsou součástí jednacího řádu (aby jejich úprava nemusela procházet formální procedurou schvalování, kde zákon stanovuje limit v počtu členů (nadpoloviční většina všech členů). Jednací řád může pojmenovat proceduru, jak dochází k jejich vzniku a úpravám. Jedná se zejm. o Kalendář ŠR, dohody o spolupráci s dalšími institucemi školy apod.
Příprava a/nebo projednání jednacího řádu je situací, při které se školské radě vyplatí využít facilitátora. Všichni členové školské rady, včetně předsedy, díky tomu mají možnost soustředit se na pojmenování zásad, podle kterých v budoucnu mohou společně efektivně pracovat.
Pro konzultaci stávajícího jednacího řádu nebo facilitaci procesu jeho úpravy můžete využít i naší podpory.