Aktualizovali jsme stránku s legislativou podle novely Školského zákona.
Mediátor je odborník na vedení procesu, při kterém se řeší spor dvou či více stran.
Díky jeho podpoře se mohou účastníci jednání soustředit na věcný obsah i na své osobní potřeby a zájmy.
Oproti facilitaci je mediace sice komornější (nižší počet lidí, vyšší diskrétnost), nicméně může být i bouřlivější (emoce bývají ve sporech silnější než při běžném řešení problémů ... mediátoři mají výcvik na to, aby s tím uměli pracovat).
Mediátor je nezávislý na vztazích s účastníky setkání a na dopadu jeho výsledků. Z tohoto důvodu
není vhodné, aby tuto roli přebíral některý z členů ŠR, pokud se jedná o spor uvnitř ŠR nebo který se činnosti ŠR a jejích členů týká,
je vhodné využít služeb externího mediátora, případně interního školního mediátora, který je vůči ŠR nezávislý.
Předpokladem výkonu role mediátora je kompetenční výcvik, protože mediace je standardizovaný a náročný postup.
Ve školské radě může facilitátor pomoci například ve chvíli, kdy
dochází ke sporům mezi členy ŠR,
ŠR se v konfliktu s některou další stranou ve škole,
došlo k závažnějšímu konfliktu ve školní komunitě a ŠR vyhodnotí, že mediace je vhodný nástroj k jeho řešení.
Využití mediace je poměrně široké (obchodní, rodinné, sousedské spory atd.) a přirozeně dochází ke specializaci.
Školní prostředí je navíc specifické tím, že se v něm potkávají dlouhodobě, opakovaně a intenzivně lidé v různých rolích, kteří by jinak spolu čas asi přirozeně netrávili (narozdíl např. od členů rodin).
Existuje proto i jako samostatná disciplína školní mediace, která je již etablovaná i v ČR.
Pokud máte zájem o
využití služeb externího mediátora, podívejte se na seznam spolupracovníků na stránce O nás ,
informace o tom, jak funguje školní mediace, podívejte se na www.skolnimediace.cz ,
vzdělání, díky kterému si osvojíte kompetence školního mediátora, podívejte se na www.skolnimediator.cz .