Participace
Participace je proces, při kterém se lidé zapojují do rozhodování o věcech, které se jich týkají.
Má několik stupňů a školská rada může stát na každém z nich.
Volební práva dle školského zákona umožňují, aby v ŠR působili lidé, kteří mají důvěru školních aktérů a přitom nejsou přímými členy školní komunity - nemají ve škole své děti, nepatří mezi politiky či úředníky zřizovatele. Přesto je zvolit zákonní zástupci & zletilí žáci a také je může jmenovat zřizovatel. ŠR se tak otevírá širší občanské participaci na fungování školy jako veřejné instituce.
Článek je čerstvý a jistě se ještě bude upravovat. Pokud máte návrh, dotaz nebo komentář, napište nám. Děkujeme.
Školské rady jsou institucí, která má
v českém prostředí (ve srovnání s oblastí např. péče o životní prostředí či městské výstavby, právy pacientů ve zdravotnických zařízeních apod.)
v mezinárodním srovnání (míra participace aktérů v prostředí školy)
zcela mimořádné postavení.
Souvisí to s nebývale vysokou decentralizací školské soustavy (minimalizovaný vliv státu na chod jednotlivých škol) a omezenými kapacitami většiny zřizovatelů průběžně a aktivně vstupovat do prostředí konkrétní školy.
Zaměstnanci školy, především ředitel (na úrovni celé školy) a učitel (na úrovni práce ve třídě) mají při své práci velkou autonomii. Musí se řídit obecnými pravidly danými státem (obecně celý právní řád, specificky rámcový vzdělávací program). Konkrétní pravidla (školní řád, školní vzdělávací program) si pak škola vytváří sama.
Školská rada garantuje, že pravidla fungování veřejné instituce - školy - nejsou závislá na rozhodnování poměrně malého počtu jejích zaměstnanců.
Intezinta participace se dá členit do několika stupňů (upraveno dle IAAP) :
1) Informování – nabídka objektivních informací, díky kterým se mohou školní aktéři lépe orientovat a rozhodovat se. Není nutný souhlas s komunikací.
2) Konzultace – škola si říká o zpětnou vazbu a vysvětluje, mezi jakými možnostmi a proč se rozhoduje. Je zapotřebí souhlas s komunikací.
3) Ovlivnění – zohlednění přání či aspirací školních aktérů při rozhodování o tom, co se jich bezprostředně týká.
4) Spolupráce – zapojení aktérů do tvorby návrhů, o kterých se bude rozhodovat, nebo do příprav aktivity / projektu.
5) Zmocnění – aktéři se podílejí na samotném rozhodování.
Školská rada (a jejím prostřednictvím školní komunita) participuje na tvorbě školních pravidel a řešení konkrétních situací různou mírou:
1) Informování
ŠR má právo na informace o škole (což potvrzuje např. formou schvalování výroční zprávy),
o způsobu naplňování školního vzdělávacího programu nebo o výsledcích inspekce ČŠI.
2) Konzultace
ŠR projednává změny ve školního vzdělávacího programu a má oprávnění vyzvat ředitele, aby se dostavil na zasedání ŠR a vedl s ŠR dialog o věcech, které má ŠR mandát projednávat.
3) Ovlivnění
ŠR dává podněty pro změnu školního řádu, navrhuje úpravy rozpočtu školy a jejího hospodaření.
Sbírá podněty ze strany školních aktérů a pomáhá při řešení stížností.
4) Spolupráce
ŠR se účastní prací na formě strategie (řečeno slovy postaršího textu zákona "koncepčních záměrů") školy.
Může tak ovlivňovat školu ve všech aspektech jejího fungování v dohledné budoucnosti.
5) Zmocnění
ŠR schvaluje školní řád a pravidla hodnocení žáků.
Samotná školská rada má oprávnění vyvolat (v odpovídajícím časovém okně) konkurz na ředitele,
připadně se obrátit na další organizace, které vůči škole mohou aktivně vystupovat (viz případně heslo Stížnost).
Dalšími orgány, které ze zákona posilují participaci školních aktérů, jsou
Tyto instituce však nemají oporu v textu zákona takovou, která by je opravňovala vstupovat do vyšších pater participačního žebříčku.
Na řadě škol, resp. při nich, jsou zavedeny další instituce, jako např.
klub přátel školy nebo
třídní důvěrníci,
Nejde o instituce, které by byly byť jen zmíněné ve školském zákoně a proto nemají oprávnění vymáhat jakoukoliv akci ze strany vedení nebo pracovníků školy. Dostanou ve škole jen takový prostor, jaký jim přidělí ředitel školy.
Některé z uvedených institucí se často uvádějí jako ukázky "demokracie ve škole". Když dojde na lámání chleba (neshoda pohledů na danou věc), ukazuje se právem založená síla školské rady. Pro zástupce žákovské samosprávy, pedagogické rady, klubu přátel školy nebo třídních důvěrníků je proto užitečné, když mají se školskou radou navázanou spolupráci a pravidelně se navzájem informují.
Pro školskou radu jsou tyto instituce a jejich členové cenným zdrojem informací, se kterými může lépe naplňovat své poslání.
Tipy z praxe a pro praxi
Při promýšlení mise Vaší ŠR nebo příp práci s Kalendářem společně diskutujte o tom, jakou míru participace Vaše ŠR nebo další školní aktéři (žákovská samospráva, pedagogická rada apod.) ve skutečnosti dosahuje a jako by správně dosahovat měla.
Při jednání s ředitelem nad podmínky spolupráce a podpory používejte slovní tématu participace. Argumentujte, proč například potřebujete dostatečný čas na projednání změn ve školním řádu ... že pro svou nejvyšší úroveň (zmocnění) potřebujete mít pro všechny členy ŠR zákonitě zajištěnu i tu nejnižší (informování).
Slovnik participace používejte i při jednání se školními aktéry, když jim vysvětlujete svou pozici a možnosti řešení (například v procesu řešení stížnosti). Usilujte o to, aby pochopili, kdo má jaké možnosti ovlivˇovat nebo být informován o té které věci. Uvedením do reality můžete odstranit frustraci z nenaplněných, protože nereálných, očekávání.
Participace je možnost, o kterou si musí každý říct, umět si říct a říkat to tak, aby byla participace skutečně možná.
Pokud máte dojem, že vám pro naplnění myšlenky participace něco chybí, zvažte využití naší podpory.